Współcześnie swoboda w zawieraniu umów z kontrahentami umożliwia przedsiębiorcom wybieranie takich usług, które są w pełni dopasowane do ich potrzeb. Nie jest wtedy ważne miejsce siedziby działalności kontrahenta. Jednak trzeba wiedzieć o tym, że w przypadku zakupu usług od zagranicznego kontrahenta, polski przedsiębiorca będzie mógł mieć obowiązek rozliczenia podatku u źródła.

Czym jest podatek u źródła?

Jest to podatek pobierany od przychodów uzyskiwanych na terenie Polski przez osoby albo jednostki zagraniczne. Obowiązek rozliczenia podatku u źródła zawsze spoczywa na wypłacającym wynagrodzenie. Dlatego też po zakończeniu roku podatkowego, „wypłacający” ma obowiązek złożenia informacji IFT-1R/2R. Katalog dochodów, jakie są osiągane na terytorium Polski jest zawarty w art. 3 ust. 2b ustawy o PIT. Zawarte tam informacje wskazują, że za dochody uzyskiwane na terytorium Polski przez osoby zagraniczne uważa się między innymi dochody z: „tytułu należności regulowanych (…) przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium RP, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;”. Pokazuje to więc wyraźnie, że w praktyce podatek u źródła pobierany jest od wypłacanego wynagrodzenia osobie (albo jednostce) zagranicznej, która stoi przed obowiązkiem rozliczenia się z podatku dochodowego ze źródeł przychodów uzyskanych na terytorium Polski.

Jak przedstawiają się stawki podatku u źródła?

Ustawa o podatku dochodowym przedstawia dwie podstawowe stawki podatku, czyli:

• 10% – dla opłat za wywóz ładunków i pasażerów przyjętych do przewozu w portach polskich przez zagraniczne przedsiębiorstwa morskiej żeglugi handlowej, a także dla usług z tytułu biletów lotniczych.
  • 20% podatku – m.in. dla przychodów z tytułu odsetek; praw autorskich, opłat za usługi widowiskowe (sportowe, rozrywkowe), za użytkowanie urządzenia przemysłowego; za świadczenie usług doradczych i księgowych.

Trzeba zaznaczyć, że pełen katalog usług objętych podatkiem u źródła, wymieniony został w art. 29 ustawy o PIT, a także w art. 21 ustawy o CIT. Przepisy obu tych ustaw (o PIT i CIT) stosować należy zawsze z uwzględnieniem umów międzynarodowych o unikaniu podwójnego opodatkowania. W niektórych przypadkach umowy międzynarodowe mogą zakładać obniżenie stawki podstawowej np. do 5%.

Więcej na: www.pwc.pl/pl/uslugi/podatek-u-zrodla-doradztwo-podatkowe.html